Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Eh - jeg gikk ut fra at man snakker om å kose på seg 40 kilo som i at man mener å kose seg opp i ekstrem overvekt. Ikke at man kommer opp i normalvekt og litt forbi.
Da jeg veide 84 kg hadde jeg en BMI på 30,5 og hadde passer "litt forbi" normalvekt, altså. Det var i tillegg ikke akkurat muskler jeg bar på. Men ja, det er forskjell på å kose på seg 40 kilo som gjør at man får en BMI på 30 og å kose på seg 40 kilo slik at man har en BMI på 40.
Men altså, jeg bor i USA, og jeg nekter å tro at alle (og det er mange, mange!!) de ekstremt overvektige her er det på grunn av sykdommer og psykdommer, altså. Ikke trenger man å være ufin og stirre på folk når man er ute og spiser heller, fordi man vet at porsjonene her er gedigne (og de skryter av det i reklamene. Og folk spiser ekstremt ofte ute her. Og skolematen... don't get me started. Og når man vet at det omtrent er umulig å bevege seg uten å gå aktivt inn for det her, så forstår man jo at det blir et fedmeproblem. At de som blir feite ikke nødvendigvis synes det er noe koselig at det blir det, det er en annen sak. Men jeg er ganske sikker på at det er en kraftig sammenheng mellom vektkurvene og samfunnsutviklingen med ferdigmat og biler og kontorjobber (sånn ganske forenklet).
Men jeg har jo vært lenge nok på FP til å forstå at dette er et minefelt delux, fordi bakgrunnen for overvekt ikke er A4 hos alle. At det langt fra er snakk om kos og trivsel og tilgang på mat og manglende trim for hver og en.
Mitt poeng var bare at selv for noen av oss som bare legger på seg fortere enn andre (for der er jeg havnet ), så hjelper det ikke akkurat på at man elsker mat og da særlig den maten med høyest energiinhold. Jeg ble ikke fornærmet av det KJ sa. Ikke litt en gang, selv om jeg følte meg skikkelig truffet. Men jeg forstår at andre blir det.
To tanker i hodet på en gang.