Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-10, 22:26   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Boktips] Å få tilbake lesegleden hos en 7-åring

Når Herremannen begynte å kunne lese bøker så var det helt magisk for ham. Han hadde med seg boken mange steder og han leste f.eks. utenfor klasserommet før skolen starter og på mange andre steder.

Nå i 2. klasse så må de lese bok i 30 minutter hver dag. Det er mye, veldig mye og det får vi sjelden til for han er trett og sliten etter dagens lekser og da blir lesingen bare et ork. Vi prøver å kompensere gjennom å lese mer i helgene, men det er ikke alltid at vi får til det heller.

Jeg vil at han skal få tilbake lesegleden og at ikke lesing skal bli et ork. Derfor prøver vi nå at han leser for meg når jeg lager mat, utfordringen da er at jeg ikke er ved siden av ham og kan korrigere om han leser feil på en enkel måte. På kvelden når han legger seg vil jeg at vi voksne skal lese for ham og det skal gjerne være noe spennende, fengende eller gøy. En historie som man gjerne vil høre mer av. Det får ikke være alt for skremmende for det liker han ikke.

Kan Harry Potters første bok være et alternativ? Jeg har også hørt at det finnes versjoner på engelsk med et enklere språk, men jeg vet ikke om det er nødvendig når en voksen leser for barn. Synspunkter? Andre forslag på bøker?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.