Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

6 av 10 kvinner vil forsørges

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 13:08   #11
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 6 av 10 kvinner vil forsørges

Ja, det er per i dag et dårlig valg med tanke på pensjonspoeng og en rekke andre ting. Det er bare det, og det ser ut til at mange synsere ikke får med seg akkurat dette, at de fordelene full yrkesaktivitet gir velges bort til fordel for noe. At det for en del også er konsekvenser som man ikke er villig til å leve med.

For meg er det bl.a. viktig at mitt barn får et voksenliv der han fungerer godt og ikke sitter passiv i en omsorgsbolig. Og det krever faktisk sabla mye innsats og en-til-en-trening i akkurat disse årene her. Og jeg har erfart hva det å virkelig møte veggen gjør med en. Det har tatt meg mange måneder å nå endelig begynne å kjenne igjen glimt av den moren jeg pleide å være. Jeg tør ikke tenke tanken på hvor stort jafs av barndommen til ungene mine en evt. ny runde vil stjele.

Konsekvensene for meg som pensjonist blir ikke bedre av at jeg muligens etterhvert nå velger å være hjemme fordi jeg har en god grunn. Det blir like surt og vanskelig uansett. Men å leve i alderdommen og se at barnet mitt ikke klarer seg og tenke at vi kunne ha fått det til... Da tror jeg pensjonspoengene ville ha virket som en stusselig trøst, altså.

Andre har andre valg og forutsetninger. Men allikevel så tror jeg man kan lære mye, ikke minst om hvor samfunnet har sine "glipper" dersom man ikke automatisk antar at hjemmeværende og deltidsarbeidende løper happisnappi mot en tilværelse som minstepensjonister som hodeløse høner. Klarer man ikke å se det, at det er mange oppegående kvinner som tar dette valget og at de kanskje utifra sine alternativer har dette som det beste, ja da dreier vel ikke diskusjonen seg om annet enn å pleie sine egne fordommer og forakt.

Personlig mener jeg at det er sabla mye gratisarbeid som foregår og som samfunnet nyter godt av. Jeg tror det kunne være et poeng å se på om man ikke heller burde sette en del av de som gjør den innsatsen på lønningslista. Eller i alle fall være litt rausere med pensjonspoengene for slik innsats også.

Hvorfor er omsorg bare verdt noe når det offentlige yter den?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
afi, likestilling

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.