Sv: Alkohol når du er alene med barna
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Alle har vel sine erfaringer og meninger rundt alkohol. Jeg har vokst opp i et hjem med i mine øyne alt for mye alkohol. Det var sjelden eller aldri noen tenna-i-tapeten-fest hjemme, men det var alltid drikking fredag, lørdag, jul, nyttår, påske, sommerferie, bursdager, familieselskap, bryllup, dåp, campingturer osv osv. Og alltid mer enn de nevnte to glass.
Selv kunne jeg sikkert blitt totalavholds pga dette men jeg er veldig glad i vin, og jeg liker å ta et glass eller to, men vil ha et avslappet forhold til det, og overføre det til ungene. Det betyr for meg at jeg kan ta meg et glass en tilfeldig onsdag, men gjerne droppe det i andre sammenhenger som mange drikker, f.eks nyttårsaften.
Ja, det er jo slik at mange dessverre har fryktelig vonde erfaringer på grunn av foreldres alkoholbruk. Sånn sett er det ikke vanskelig å forstå at tema kan vekke sterke reaksjoner, slik andre tema kan virke inn på andre.
Jeg kommer også fra et hjem der alkohol har vært helt selvsagt i nær sagt alle sosiale sammenkomster. Og terskelen for å bli beruset har vært lav selv om det har vært barn til stede. Selv har jeg ikke spesielle negative opplevelser fra det, men ser samtidig at det kan stille seg annerledes for barna mine. Derfor drikker jeg (med det ene unntaket) beskjedent når jeg er sammen med dem.
Skilsmisser med alt det fører med seg av krangler og nye partnere, har derimot kostet meg mye smerte og mange tårer i barndommen. Og der ligger nok også forklaringen på hvorfor jeg er ganske rigid i forhold til diskusjoner som omhandler det. Det trigger rett og slett mange følelser.
|