Sv: Er barnet ditt restauranttrent?
Elin: hvis du har oppskriften på hvordan du får et barn på 18 måneder til å gjøre som du vil, sitte stille eller whatever når du bestemmer det UTEN at det avstedkommer et lydnivå som langt overgår den uroen som forårsakes av et barn på frifot og UTEN å krenke barnet i prosessen, vil jeg gjerne vite det. Jeg får jo litt bange anelser til oppdragelsesmetoder når du føler behov for å kalle meddebattanter for tulling. Du spør hvem som bestemmer. Det er lett å svare på, det er ikke noe problem å tvinge han, han veier tross alt bare 11 kg. Men han bestemmer definitivt selv hvordan han vil reagere på en slik form for tvang.
Og selvfølgelig trener vi på hvordan man ter seg rundt omkring. Kanskje hadde jeg greid å produsere en vannkjemmet, stillesittende, restaurantvillig toddler om jeg virkelig hadde gått inn for det. Problemet er vel mer at jeg ikke helt ser poenget, det går så utrolig mye lettere om ett år eller to. (Og når det gjelder fly er det selvfølgelig mitt ansvar å sørge for ikke-hylende toddler og det går helt fint. Må bare ha med litt underholdning).