Sv: Bøker lest i 2010
1. Zadie Smith: White Teeth. (Tok alarmerende lang tid å lese, men vel verdt det. Myldrende, morsom og berørende.)
2. J.M. Coetzee: Life & Times of Michael K. (Klinisk distansert, men likevel merkelig varmt skrevet om isolasjon og kontaktløshet. Veldedighet? Pføy!)
3. Cormac McCarthy: The Road (Noe av det beste jeg har lest på lenge. Om menneskelig verdighet når alt er borte, the frailty of everything revealed.)
4. Terry Pratchett: Interesting Times. (Jeg leser alltid Rincewind-bøkene ved et uhell og hulter til bulter, men dette må da være en av de bedre. Sjarmerende eldgamle barbarer og vittig vrengt Kina.)
5. Cormac McCarthy: No Country for Old Men. (Også veldig bra, knapt og mørkt og foruroligende.)
6. Dorothy L. Sayers: Murder Must Advertise. (For n-te gang. Skjønner fortsatt ikke bæret av cricket.)
7. Terry Pratchett: The Truth. (Olds! )
8. Jonathan Coe: What a Carve Up! (I overkant tung på den satiriske labben, men underholdende, for all del.)
9. Terry Pratchett: Going Postal. (Må være en av de aller morsomste i hele serien. Moist von Lipwig fantastisk sjarmerende som svindler som plutselig og til sin forferdelse blir tvunget til å innse at talentene hans kan brukes til noe nyttig.)
10. Don DeLillo: Falling Man. (Den tredje virkelig gode 9/11-romanen jeg leser. Minner litt om The Road på den måten at den bruker terroraksjonen til å rive teppet bort under føttene på hovedpersonene og ser hva som skjer. Og det er jo ikke så lystelig.)
11. Terry Pratchett: Making Money. (Ikke på langt nær så morsom som Going Postal, men Moist von Lipwig er jo verdt det likevel.)
12. Terry Pratchett & Neil Gaiman: Good Omens. (Man ler ikke noe mindre tredje gangen man leser den.)
13. Evelyn Waugh: Brideshead Revisited. (Det er rett og slett underlig at jeg ikke har lest den før? Oxford, mellomkrigstida. Og så får den deg til å tenke mye på jeg-fortellerens mysterium: Charles kan umulig være så ordinær som han selv tror. Ellers hadde det ikke blitt noe Brideshead. Den katolske moralen er dog litt tung å svelge.)
|