Hva er det med gamle folk som skal kjøpe jordbær?
Jeg skulle kjøpe med meg et par jordbærkurver i butikken i dag. Ble stående litt bak en gammel dame i sånn "handicapbil", og la merke til at hun rotet veldig oppi kassene der jordbærkurvene sto. Såpass at jeg et øyeblikk vurderte å spørre om hun trengte hjelp, tenkte kanskje hun slet med å få tak i kurvene, siden kassene var plassert litt opp i høyden og hun satt i denne "bilen" sin. Men så så jeg etterhvert at hun slett ikke hadde vansker med å nå frem. Neida, hun drev rett og slett og plukket og gransket jordbær fra alle kurvene i kassen, fylte på sin egen kurv slik at denne ble breddfull og vel så det, med de peneste, største jordbærene. På bekostning av de andre kurvene rundt, selvsagt. Og etter å ha sett henne grafse og pille i flere av kurvene så strøk jeg glatt jordbær fra handlelista mi, gitt. Det er forøvrig slett ikke første gang jeg ser dette, og det har vært utelukkende eldre mennesker. Fra nå av kommer jeg til å kjøpe jordbær utelukkende fra sånne boder langs veien, disse er jo tross alt overvåket av selgeren og risikerer ikke å bli pillet på slik som dette. Dessuten får man da faktisk en full kurv. Flere som har samme erfaring? 
|