Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?
Det er totalt forskjellig fremgangsmåte på sukkermaur og skogsmaur. Det middelet man legger ut til sukkermaur preller av på skogsmaur.
Se på størrelsen på de. Er det sånne bittesmå svarte maur? Det er sukkermaur. De har mange dronninger og er generelt et helvete å bli kvitt.
Er de medium store så er det skogsmaur. De har en dronning og måten å ta knekken på tua er rett og slett å ta et par solide spadetak ned midt i tua så den rives i stykker, for deretter å pepre den med nok gift til at den dør. Du må få tatt dronningen - da går de andre maurene seg bort og sulter ihjel. Jeg bruker typisk 2 bokser maurkverkpulver oppi en stor tue, etterfylles med mye vann.
Er de kjempestore så er det stokkmaur som går på treverk. Da ville jeg for min del ringt et firma så du ikke risikerer at de kommer seg inn i huset.
Om du er i tvil om det er skogsmaur eller stokkmaur så kan du irritere en litt med pekefingeren. Stokkmauren vil ikke interessere seg for fingeren din uansett hvor mange ganger du setter den i veien for ham. Skogsmauren vil etterhvert hisse seg opp, reise seg på bakbeina og te seg litt som en VIF-supporter på danskebåten.
Skogsmaur er utover slik opptreden helt harmløst og det greieste å få i huset. De går ikke løs på hverken treverk eller matskap. De bare labber gjennom huset dersom de har fått seg en sti der en gang.
|