Sv: Filmer sett i 2010
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda
15. Don't Look Now. På baksiden av DVD-coveret (som man ikke, ikke skal lese først!) står det at dette er en horrorfilm. Det er vel ikke det jeg ville kalt den, men den er både mer ubehagelig og mer forstyrrende enn de fleste skrekkfilmene jeg har sett. Mye av ubehaget er på grunn av klippingen og fotograferingen, som gjennom hele filmen er (åpenbart helt tilsiktet) ukomfortabel og nesten fysisk slitsom, i tillegg til at historien er bygget opp rundt en vond og realistisk tragedie. En ung Donald Sutherland er virkelig god som en overbevisende "ekte" person som prøver å håndtere en personlig tragedie så godt han kan, og Julie Christie er vakker og hjerteskjærende ubalansert. Og Venezia om vinteren er filmet til å se nesten mer illevarslende enn vakker ut.
Åååh! Jeg elsker den filmen. Jeg kom helt uforvarende over den på tv i England en gang, så jeg var ikke forberedt, og ble nesten helt satt ut av hvor mektig den var. Vi har den på dvd nå, og jeg vet at personen i den røde regnfrakken er det ENESTE som har skremt eldstemann på film NOENSINNE.