Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går alt til helvete?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 16:33   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg tror derfor at også Kina går til helvete.

Kanskje India eller Brasil vil greie seg bedre?

Ben "BRIc" Murphy

Enig i Brasil, ikke i India. Brasil har så stort fokus på å holde hele offshoresektoren sin på nasjonale hender, så de får en kjempevekst om de faktisk klarer å produsere alt hjemmefra. Og jeg tror heller ikke Kina overtar verdensherredømme. De har også en grisete gjeld, og kan også havne i kjempetrøbbel.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er vel ingen bombe at en kurve ikke kan peke til himmels til evig tid....

Jo, det ville vært en bombe. Kurven over velstandsutvikling i f eks Norge har gått rakt opp i hundrevis av år den. Og jeg tror ikke den skal slutte med det. Vekst i økonomien er å forvente ti både ti, tyve og hundre år fremover. Men at det er en jevn stigning er heller usannsynlig, og det kommer jo noen humper.

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Spørsmålet om hva vi bruker av oljefondet eller ikke er egentlig mindre interessant enn hvordan pengene blir brukt. Vi har så mye uansett at vi klarer oss. Og jo mer verden forøvrig går til helvete, jo billigere kan vi kjøpe den opp og bli enda rikere på sikt.

Nå sitter jo oljepengene våre i utenlandske selskaper og statsobligasjoner da, så det spørs hvor mye oljeformue vi har å skryte av om alle andre går til helvete. Så akkurat det synes jeg ikke er noen hvilepute.

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Det JEG frykter er at motstanden mot oljeutvinning her til lands blir såpass stor at alternative energikilder vil ta over for olje før vi har fått solgt unna det vi har av reserver. Den dagen f.eks. kostnadene ved produksjon av solenergi blir redusert til det halve, kvarte eller en tiendedel av dagens kostnadsnivå er det slutt på moroa. Da er det fint å ha solgt ut lageret, og omstilt produksjonen til andre områder.

Denne skjønte jeg ikke. Motstand mot oljeutvinning her til lands betyr ikke noe for alternative energikilder. Mesteparten av oljen fremover vil komme fra Brasil og Vest-Afrika, og om vi åpner Lofoten eller ei betyr ikke det spøtt for verdens energitilbud.

Og i California og Hawaii klarer de nå å tilby solenergi uten å trenge subsidier, så vi er ikke langt unna ... Kina har jo gjort sitt for å få ned prisen på solceller. Jeg leste nå nylig at vi allikevel nok rekker å komme til 2020 før tilbudet av solkraft begynner å monne nok til å se energitilbudet på grafene. Men ja, vi må jo kanskje begynne å se oss om etter noe å drive med her til lands.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.