Å bli gammel og bo på hjem
Hvordan tenker du på det og DEG selv? Denne har jeg sett flere ganger på FB:
Sitat:
La de gamle settes i fengsel og de kriminelle på pleiehjem! De gamle vil da få varm mat, tilgang til bad, hobbyer og gåtur. Ingen vil rane dem og de får penger istedet for å betale for seg!! De kriminelle kan få som de pleietrengende: kald mat, ingen penger, være helt alene, bli slukket lyset for kl 20:00 og få dusje en gang i uka!!!
Det er jo lang tid igjen til vi kommer så langt, men når jeg tenker på det så håper jeg virkelig at jeg slipper å komme på pleiehjem. De ansatte føler jeg gjør alt hva de kan, men det er jo ikke et verdig liv å få ta en dusj en gang i uken, må legge seg ved en viss tid, må opp ved en annen tid for å få frokost etc.
Jeg så for mange år siden en film om et danskt pleiehjem som hadde endret på rutinene. De som bodde der fikk vin eller øl (og kanskje sterkere enn det) til maten, de fikk bedre mat, de fikk sove så lenge de ville og alt var ikke så strengt og strikt. De kom seg ut mer, jeg husker f.eks. at de satt ute og spiste og det begynte å regne og de koste seg under parasollene. Om jeg husker riktig så var resultatet at økonomien gikk opp i opp. De ansatte ble nemlig mindre syke og mye penger ble spart på grunn av dette. Det eneste som kostet mer var at de som bodde på pleiehjemmet levde lenger så det ble ikke nye plasser til andre, men det må vel ses på som noe særdeles positivt.
Hvordan ser du på ditt liv som gammel? Bør vi ikke jobbe nå for å få et verdig sted å være på når vi blir gamle?
|