Sv: Kunne dette vært en "regel" i forhold til personangrep i diskusjoner?
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Jeg skjønner faktisk hva Imma sikter til jeg, tror jeg. Hvertfall litt. Det er mange som kjenner hverandre godt her - både på forum og IRL. De/vi har en tone seg imellom som kan være vanskelig å trenge gjennom som ny, eller om man er litt usikker - kanskje på egen rolle eller gjengs væremåte på dette forumet. Da MÅ man faktisk være litt kjepphøy i stilen for å tørre å erte på seg og si seg uenig med de mer gamle traverne, og å stå for det. Faktisk Det er jo også ganske åpenbart at det er etpar-mange ganske store vennegjenger her inne som treffes IRL. For utenforstående/nye kan det også virke utilnærmelig.
Det sier ikke noe hverken positivt eller negativt om "FPs mest profilerte figurer", men mer at tonen mellom mennesker som kjenner hverandre godt og har gjort det i mange år kan være vanskelig å trenge gjennom for utenforstående og/eller nybegynnere.
(og det er jo slik at enkelte her inne får seg noen bortimot hver gang de uttaler seg - om man er enig eller ikke. Men det er jo fordi de er så utenomjordisk smarte, innsiktsfulle, diplomatiske og velformulerte at det rett og slett må bli litt sånn. Og det var IKKE ironi)
Må :flire: litt av at du kaller IRL for kulisser
Men neida, det poenget kan jeg også se. At om det først er uenighet mellom noen, og disse noen har sine venner, så vil jo disse snakke sammen. Det er jo sånn det er å være venner, tross alt. Om det skjer på PM her inne eller email utenfor, eller over et glass vin for den sakens skyld er jo egentlig irrelevant. Er det nære vennegjenger kan man ende med å ta konflikter her innefra med seg i en større setting.
Men er ikke det veldig vanskelig å unngå, egentlig?
Når det gjelder skriving i blogger kan jeg hvertfall skrive under på at det blir slått HARDT ned på, og umiddelbart. Jeg var f.eks så tomhodet at jeg skrev noe som relaterte vagt til noe som hadde skjedd ute på forumet og i noen grad var konfliktrelatert - inne på en stengt blogg. Det fikk jeg høre, for å si det sånn, og det enda det bare sto der i 2 minutter før jeg tok til vettet (ble tatt til vettet kanskje rettere sagt) og rakk å fjerne det igjen
Først: Kan dere ikke ta hensyn til de som ligger noen timer etter når dere starter en kjekk diskusjon? Jeg føler meg utenfor det gode selskap. 
Men altså, det er lenge siden jeg har sett et (ett?? Norsklærere?!!!!) så langt innlegg som ditt M2, som jeg kan signere i sin helhet, inkludert den siste biten om ha skrevet noe konfliktrelatert i en privat blogg, og deretter ha blitt forklart at det ikke var ok. Jeg ble prikket på skulderen av en fisk som ikke er kalt Wanda, med beskjed om at sånn gjorde man bare ikke på FP. Jeg fikk litt mer tillit til bloggverden her etter det. Men det var kanskje meningen? :konspiratorisk:
Så jeg signerer innlegget til m^2 i sin helhet.
Og så må jeg tilføye at jeg synes både rine og sitronen er fine tilskudd til FP, selv om jeg av og til tenker at sitronen lever litt vel mye opp til nicket sitt, og at jeg flere ganger på flire av rine fordi jeg vet hva som kommer til å komme av reaksjoner på det hun skriver. Det er mange, og ikke bare rine, som er forutsigbare her . Jeg klarer virkelig ikke å leve meg sånn inn i FP at jeg klarer å utvikle antipatier mot folk (dessuten har jeg gullfiskhukommelse). Men jeg har klart å opparbeide meg en god del -følelse for noen, og så humrer jeg litt av at enkelte får så mye , selv om jeg ser at det i enkelte tilfeller er fortjent. Det er noen, eller var det enkelte? jeg av og til får beskjed om at jeg ikke kan prikke igjen så fort.
FP er fiiiiint fordi det er mange kloke her, men det hadde vært fullstendig balleløst og gudjammerlig kjedelig uten de som klarer å skape litt bølger og diskusjon innmellom .