Bokmålsforeldre føler seg diskriminert
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bokm...d-1022054.html
Saken i seg selv er ikke spesielt interessant, det handler om trang kommuneøkonomi, forsøk på praktiske løsninger og knappe ressurser som skal fordeles osv.
Men det som er komisk er den ene moren som ble intervjuet på NRK Hordaland i dag og sier på kav bergensk " Eg og mannen min snakkar bokmål sjøl, så det blir jo helt feil å velge nynorsk."
Jeg hadde skolevei på 25 kilometer til barneskolen over en farlig fjellovergang, så jeg klarer ikke helt å se dramatikken i 5-6 kilometer skolevei, dersom man virkelig mener det er viktig med bokmålsundervisning, og dsjeeezes, dette er strilalandet, alle snakker en dialekt som er så tett opp til nynorsken at det er jo bare tåpelig å pukke på bokmål. Hadde jeg bodd i en nynorsk-kommune hadde jeg glatt funnet meg i det og håndtert ungenes skolearbeid etter beste evne. De som velger nynorsk som hovedmål, har ikke de også gjennomgående bedre karakterer i begge målformer?
:babler: