Sv: Dele gutter og jenter i svømming?
Spesielt på ungdomsskolen syntes jeg det var deilig de timene vi var delt i jenter/gutter. Da fikk vi rørt oss skikkelig og slapp å gjemme oss i kroker av frykt for knaldharde baller siktet rett mot hodene våre. Og vi slapp nedlatende utskjelling fordi vi ikke var gode nok (dette var før alle jenter også spilte fotball på fritiden) og det kunne til og med hende at læreren tok seg bryet med å forklare reglene før vi begynte å spille.
På videregående delte vi inn etter kjønn innimellom. Jeg hadde der syntes det var veldig kjedelig om vi alltid var delt etter kjønn, men på det tidspunktet hadde både guttene, jentene og ikke minst lærerne blitt mer voksne i hodet. Men vi hadde en lærer som tok innover seg at guttene og jentene ikke hadde lært det samme i gym tidligere og ikke hadde helt de samme fysiske forutsetningene, så hun delte for å kunne ha litt mer målrettet undervisning en gang i mellom. Det fungerte veldig greit.
Jeg synes det kan være fordeler med å dele inn etter kjønn i pubertetsårene, men ikke hvis det går på bekostning av antall timer eller kvalitet på undervisningen for den enkelte elev. Det må ikke bli "jentegym" som bare består av dans og dilldall, noe det fort kunne blitt med mine gymlærere på ungdomsskolen.