Sv: Må si jeg blir litt bekymret (influensa)
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Klassifiseringen av hvorvidt det er pandemi eller ikke, er det WHO som avgjør ut fra visse kriterier som antall smittede, døde, land det har spredd seg til +, +, +. At det ikke er så mange i Norge, spiller liten trille i verdenssammenheng. Men sett ut fra det man vet om Spanskesyken, så var første bølge mild og andre bølge tok livet av halve kloden.
Det er for øvrig IKKE direktøren i FHI som har bestemt at Norge skulle kjøpe inn vaksinen, men derimot Pandemikomiteen som er satt sammen av fagfolk fra de forskjellige helseregionene og noe til.
Mer info her.
Ok, det var litt flåsete av meg å kommentere det sånn. Men på meg virker det som om det er mer mediepandemi enn et stort helseproblem. Den ene dagen er det snakk om at faren-over blåsa skal i sving, så dør det en kar og folk er i harnisk igjen. Det som står i avisa i dag er at det er flere som har fått påvist viruset på skoler i Oslo. Noen er syke med helt ordinære influensasymptomer. Dette her er noe man må forsøke å komme seg igjennom uten panisk massevaksinasjon, som på sikt kan sette i sving langtidshelseproblemer i store deler av befolknninger i form av uforutsatte bivirkninger.