Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?
Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.
Heisan,
dette er jeg bare nødt til å kommentere... Det er et faktum at enkelte intoleranser ikke lar seg diagnostisere. Laktoseinteranse kan dokumenteres ved melkesukkertest hos lege, men tåler man ikke melkeprotein, er det kun symptomene som gjelder. Min mann tåler ikke melkeprotein, og det skal ikke mer til enn en brødskive med feil type leverpostei før jeg kan lukte det av ham, og spør om han har vondt i magen - før han har sagt noe som helst. Dette kan ikke dokumenteres av lege, men kan vitterlig dokumenteres av ham selv og av meg (og legen sier symptomene hans er mer enn tilstrekkelig til at han bør holde seg unna disse produktene).
Tilrettelegging av kosthold handler etter min mening om innstilling og respekt for andre mennesker. Ja, det medfører ekstraarbeid. Det er klart det blir ekstra kaker som må bakes når noen gjester ikke tåler gluten mens andre ikke tåler melk. Vi baker dobbelt i alle familieselskaper. Slik er det bare.
I min omgangskrets er det ingen som dikter på seg slike problemer. Ingen vil vel frivillig skape seg så mange praktiske utfordringer, f.eks ved restaurantbesøk osv. Nokså uforståelig for meg.
Melkeproteinallergi kan også påvises ved blodprøver.
Jeg kan vanskelig se for meg at folk prøver dietter bare for moro skyld, men forstår godt at Esme blir lei av å lage diettmat til noen som likevel velger vanlig mat. Jeg er litt overrasket over at du ikke klapper henne på skulderen og spør om hun ikke vet sitt eget beste, når hun forsyner seg av glutenholdig kost?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
|