Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Skyr i Norge?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 13:35   #29
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Sv: Skyr i Norge?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Siden det virker som om du kan noe om dette, så spør jeg et annet bakterielt melkespørsmål: Jeg har nemlig en amerikansk kokebok hovr det står om å lage sin egen youghurt, og de bruker noe de kaller "yoghurt starter" og blander i melk. Er dette vanlig youghurt naturell, og vil funke på samme måte som dette tror du?

Etter hva jeg har hørt, ja. Så lenge du har et egnet medium (laktoserik væske), fravær av alt for mange andre bakterier og passe temperatur (romtemperatur funker), burde en dæsj naturell youghurt være nok til å begynne en ny runde. Tror typen melk du bruker mest påvirker smaksrikdom og fettinnhold, men jeg vil gjette at helmelk gir en noe kraftigere youghurt som passer til f.eks. tzatziki, mens skummetmelk passer til fruktdesserter og smoothies osv. Men jeg har aldri gjort det selv, har bare hørt litt om det her og der.

Bakteriekulturen vil ha en viss innvirkning på smaken, så ulike typer youghurt skulle gi noe ulik smak selv om du bruker samme melk.

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.