Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Tja. det er nå en grense også. Jeg er en ordentlig innbitt tilhenegr av velferdsstaten, men tilliten må gå begge veier. Det ER snodig med en sykemeldt snekker som kan skifte tak på egen bolig.
Jeg er av den oppfatning at kan du stå på bena og kreke deg på jobb, så er du på jobb. Dvs, at er jeg så syk at jeg ikke kan dra på jobben, da kan jeg faktisk ikke handle heller, sånn vanligvis. jeg har vært delvis sykemeldt for bekkenløsning, og da brukte jeg sykemeldingstiden på trening og hvile. Ikke shopping.
Det finnes selvsagt unntak, og noen er sykemeldte i utrednings/rehabiliteringsfase, andre har psykiske problemer, problemer med utbrenthet, arbeidsmiljø, noen kan se skikkelig freshe ut og ha store smerter osv.
Nettopp av alle de grunnene til sykemelding som man ikke kan SE, gjør at man skal benytte egenmelding og sykemelding med respekt, slik at det blir en allmen tillit i befolkningen til at er man sykemeldt er det en god grunn til det.
jeg håper jeg ordla meg tydelig, for jeg mener ikke å tråkke noen på tærne, altså.
Vet du, nå er du minst like fordomsfull og forutinntatt som de du ikke vil assosieres med. Det vitner om at du har lite forståelse for at sykdom har mange grader og at det slett ikke er slik at den sykemeldte skal være halvdød og hjemme i sin seng eller på sykehus. Det at du velge å være snill pike å kreke deg på jobb med alskens sier mer om ditt ønske om å være pliktoppfyllende offer enn andres hang til "slaraffenliv".
Jeg har vært sykemeldt mye det siste året, men vet du Mim både legene mine og mine arbeidsgivere har applaudert det at jeg har gjort det jeg har orket i disse periodene. Om det har vært på gå på kino eller å ta en tur over et fjell, vel så er det ting som gjør at man faktisk blir friskere. Det at man gjør ting man synes er ok og som man makter gjør at endorfiner stimulerer kroppen slik at man faktisk kommer raskere tilbake til jobb. Når man har gjort som deg og er døden nær, vel så tar det faktisk lengre tid å komme tilbake fordi man er såpass skakk kjørt.
Det å betvile andre menneskers sykdom er fordummende for den som gjør det. Selv har jeg en for det meste skjult sykdom og folk kan undres på hvorfor jeg kan gjøre som jeg gjør når jeg er alvolig syk, men vet du Mim de som er såpass sneversynte synes jeg synd på.
|