Melde til barnevern i yrkessammenheng
Jeg har inntrykk av at det er store forskjeller mellom ulike yrkesprofesjoner mht når de finner det betimelig å sende en bekymringsmelding til barnevernet.
Vår lokale politi melder automatisk til barnevernet hvis de kommer over umyndige som bedriver kriminell og/eller rusrelatert virksomhet, feks at 15-åringer blir funnet fulle.
I jobben jeg har nå hender det man møter barn og foreldre, og nylig meldte arbeidsstedet et barn, fordi de ved 3 anledninger synes mor har virket ruset.
Selv har jeg jobbet et sted der man møtte barn og familier på nært hold og fikk vite ganske mye. Der var det særlig ett barn man ikke trodde hadde det særlig bra hjemme, pga ressurssvake foreldre (snakker ikke her om hverken rus eller konkret mishandling - mer type vanskjøtsel). Etter veldig mye om og men, masse møter osv ble det til slutt sendt en melding. Over lengre tid bedret ting seg likevel ikke og det ble vurdert å sende en ny melding. Etter me om og men ble det aldri noe av (jeg var ikke inne i disse beslutningene), men hvordan barnet hadde det endret seg ikke.
Har også venner som er lærere som forteller at mulige barnevernssaker tar veldig mye energi og tid, fordi det er mye rapporter som skal skrives, møter de skal delta på osv osv.
Å bli meldt til bv er selvsagt en belastning. Samtidig synes jeg ikke profesjoner bør ha alt for høy list, og heller stole på magefølelsen. Så får det heller vært opptil ekspertene (bv) å avgjøre om barnet har det bra eller ikke.
Hva mener andre?