Sv: Bøker lest i 2009
1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.
2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.
3. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.
4. Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk. Morsom!
5. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Veldig morsom og samtidig varm og innsiktsfull. Språket er hysterisk festlig (etter min mening da).
6. Knut Nærum: De dødes båt. Lettlest og grei underholdning, faktisk ganske spennende mot slutten. Selv om jeg lo høyt noen ganger var den ikke hysterisk morsom, men parodien på eldre norsk krim er uansett ganske vittig.
7. Alexander McCall Smith: The Miracle at Speedy Motors. Den niende og foreløpig siste (?) boken om damedetektiven i Botswana. Same, same.
8. Siri Hustvedt: A Plea for Eros. Essaysamling fra en av mine favoritter. Tankevekkende og interessant, selv om jeg liker romanene bedre. Litt morsomt med hennes norske opphav og refleksjoner rundt språk og identitet.
9. Stig Larsson: Jenta som lekte med ilden. Den siste i verden som har lest denne sikkert, alt er sikkert sagt. Men spennende var den jo, selv om jeg ikke har falt like dypt for disse bøkene om jeg har inntrykk av at de fleste har.
10. Arto Paasilinna: Den elskelige giftblandersken. Jeg liker denne finnen, men både Harens år og Kollektivt selvmord var bedre enn denne boken, synes jeg.
11. Marian Keyes: This Charming Man. Min første chick-lit tror jeg. Jeg strekker meg til OK. Veldig lettlest, velegnet på tog og trikk og strand, men synes ikke den var så morsom som alle sier at hun er. Jeg lo én gang.
|