Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.
Jeg er nok en av dem som synes mange i det offentlige har et overdrevent syn på hvor lukurativt det er i det private. Lønna er bedre, men ellers er det ikke flust av goder i de mange små private bedrifter rundt omkring. Det er gratis overtidsarbeid, det er permisjoner uten lønn og det er foreldrepenger direkte fra nav uten opptjening av feriepenger osv. Dessuten er det permitteringer, nedbemanning og slettes ikke like trygt som i det offentlige. Min erfaring (jeg har jobbet både privat og offentlig, flere arbeidsgivere) er at tempo ikke akkurat er lavere i det private heller. Kravet til inntjening og effektivitet er vel så stort der - for ikke å si større.
Veldig enig med deg.
Jeg har nå jobb i det offentlige, og har jobbet i det offentlige i snart to år.
Tidligere har jeg bare jobbet i det private, innen flere næringer. Aldri før har jeg hatt overtidsbetaling feks. I det private har det alltid blitt forventet at jeg skulle stille opp gratis for mye diverse på kveldstid. Jeg har også bedre lønn nå enn jeg hadde da, så jeg klager ikke på lønna mi.
Jeg har opplevd konkurser, og det unner jeg ingen. Det å pakke ned sin egen arbeidsplass er utrogig vondt.
Det jeg liker best med å ha jobb i det offentlige er at alt er så utrolig ryddig når det kommer til personalet. Når det kommer til regler og rettigheter er det veldig klart og greit hva som er riktig, og det er veldig godt å forholde seg til.
Samtidig kjenner jeg at jeg syns vi er litt bortskjemt, nettop fordi det er mange som har gått veien før oss og sørget for de regler og rettigheter som gjelder den dag i dag. Slik at vi heller kan fokusere på å gjøre jobben vår i arbeidstida i stedet for å krangle med sjefen om å få overføre ferie til neste år feks.