Sv: Er noen mennesker født onde?
Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.
Jeg kjenner jeg grøsser langt inni ryggmargen når noen hevder at barn fødes med en medfødt ondskap!
Jeg tror:
De fødes med personlighet og temperament, ja, men man kan ikke skalere dem på en ondskapsskala av den grunn. Og noen har organiske dysfunksjoner som også kan spille inn her.
Fordi vi er ulike, har vi også ulike behov. Og vi utvikler oss i samspill med omgivelsene. I starten av livet vil det primært være foreldre, og gradvis utvides radiusen på miljøet vi samhandler med. Et urolig barn vil for eksempel lettere møtes med frustrasjon fra foreldrene, med det resultat at barnet blir mer urolig og oppleves som "vanskelig" osv. Det skyldes ikke utelukkende miljøet og ikke utelukkende arven. Det er måten de virker inn på hverandre.
Noen har kanskje medfødte egenskaper som gjør at de har et smalere spekter av måter de kan møtes på (klønete forklart, men jeg kommer ikke på noe bedre i farta), og sannsynligheten for at de utvikler antisosiale egenskaper vil være betydelig større enn mange andre.
Når barn utvikler atferdsproblemer har omgivelsene sviktet! Det kan være "klassisk" omsorgssvikt, mobbing og seksuelle overgrep, og men i noen tilfeller kan det også være omgivelsene som ikke har maktet å gi barnet det hun eller han hadde behov for. Møtt for hardt i forhold til hva akkurat dette barnet greide eller for slakke grenser i forhold til hva akkurat dette barnet behovde. Ved organiske skader/sykdommer stiller det seg kanskje litt annerledes, men man går naturligvis ikke rundt og karakteriserer dem som onde da heller.
Dette var bra skrevet.
Jeg tror også at vi fødes med et sett egenskaper alle sammen. Så er det noen av disse som utvikles og noen som undertrykkes i ulik grad ettersom vi vokser til.
De aller fleste får en fin utvikling og velger å bruke sin empatiske evne med kjærlighet - altså at evnen til å forstå andre mennesker og hvordan de har det brukes til å være god mot andre.
Noen få velger å bruke sin empati til å gavne seg selv uten hensyn til andre. Og noen veldig få velger til slutt å bruke sin forståelse av andre mennesker til å skade dem.
Noen egenskaper er medfødte i stor grad. For eksempel intelligens, temperament og slikt. Hvordan disse utvikles og former mennesket til et mer eller mindre sosialt vesen er miljøbetinget. En med et elendig utgangspunkt sosialt sett kan bli en hederskar fordi de medfødte egenskapene bar ham gjennom. En med et dårlig medførdt utgangspunkt og dårlige sosiale forhold kan utvikle seg helt galt.
En med gode sosiale forhold vil uansett medfødte egenskaper ha så gode vilkår som mulig for å bli det beste mennesket han kan bli og er dermed noe sterkere rustet. Men det kan gå galt der også.
Doris Lessing har skrevet en bok som heter Det femte barnet som handler om et barn som fødes inn i en familie hvor hans medfødte egenskaper kommer helt ut av harmoni med familien. Den kan jeg anbefale.
At det finnes mennesker som er pure evil kan jeg faktisk love. Jeg kjenner noen som rett og slett er rendyrket slem.
|