Sv: Holdninger til overvektige mennesker
Jeg er ikke overvektig selv, men har forståelse for at det IKKE er lett å gå ned, eller at man kan føle det sårende med ymse kommentarer.
Men har dere tenkt på hvorfor folk sier at dere er blitt flotte etter vekttap? Kanskje fordi det er sannheten? Fordi mange etter vekttap også fornyer garderoben, får økt selvtillitt og ofte utstråler en annen energi! Det betyr ikke at dere ikke var flotte før, men at folk ønsker å være hyggelig ved å påpeke forandringen. En forandring som mest sannsynlig er ønsket av denne personen.
Klart jeg kommenterer når en god venninne har gått ned mange kilo. Fordi fedme er skadelig, fordi jeg ønsker best mulig helse for venninnen min og fordi man som slankere har et bedre utgangspunkt for god helse (f.eks mindre belastning på knær, redusert risiko for hjerte-og karsykdommer.)
Det er få som kommenterer hvor tykk man er. Man sier f.eks ikke til en kollega "nå er du blitt feit, du!". Men det er liksom greit å slenge bemerkninger om hvor tynne folk er. Akkurat som om mange synes det er så koselig å høre at man er beinrangel, at det ikke er pent å være for tynn etc. For mennesker som sliter med å gå opp i vekt er faktisk ikke dette særlig hyggelig å høre, men det virker å være alment akseptert. Skulle noen bemerke fedme, så er det derimot forferdelig. Da er det stigmatiserende og ufølsomt.
Og ja, selv om det er vanskelig å gå ned i vekt, så må man tenke på matinntaket. De som jeg observerer med ei pølse i hånda på vei hjem fra jobb, er ofte overvektige. Da tenker jeg at det kanskje er en grunn til overvekten. Men det forblir tanker, jeg sier ingenting.
|