Sv: Trygdemisbruk!
Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.
Men rent hypotetisk: Si at ovennevnte er grunnen til sykemeldingen. Er det da virkelig grunn god nok for sykemelding? Om det er gjengs oppfating er det ikke rart sykefraværet er stort her i landet. Sammenlignbar motgang kan noen og enhver møte i livet, uten at det kvalifiserer til sykemelding.
Hvis noen får seg en psykisk knekk så mener jeg at det kvalifiserer til en sykemelding ja. Forøvrig mener jeg bestemt at det er helsepersonell og helsepolitikere som skal sette grensene for hva som skal være en sykemelding eller ikke.
Likevel opplever jeg at når man skal diskutere sykefravær som problem i Norge, så setter de fleste igang diskusjonen på feil grunnlag, fordi man egentlig ikke skjønner hva som virkelig er problemet med sykefraværet. Det er ikke korttidsfraværet som er problemet, det er de mange langtidssykemeldte som trekker opp.
Man skal ikke henge ut de langtidssykemeldte, men se på grunnene til at det er slik. Mye skyldes et tøft arbeidsliv, mye skyldes at folk blir skadet og må vente på behandling mm.
(Og det er her regjeringen ønsker å ansvarliggjøre arbeidgiverne mer enn i dag. Et eksempel kan være en stor arbeidsgiver som Gilde, hvor arbeidstakerne får belastningsskader pga ensidig arbeid. Hvem sitt ansvar er det da at arbeidstakerne blir langtidssykemeldt? Mange plasser har Gilde tatt ansvar, jeg vet om ihvertfall en av deres fabrikker hvor de har innredet trimrom, hvor fysioterapeut veileder ansatte i hvilke øvelser de bør gjøre, og hvor noe av treningen kan tas i arbeidstiden. Ved denne fabrikken gjorde det STORE utslag i langtidsfraværet. Hvis lignende reduksjoner kunne komme i andre bedrifter, ville ikke sykefraværet være et problem i det hele tatt.)
|