Hva synes dere om helårs båndtvang?
Det går mot helårs båndtvang for hund i Osloområdet;
Sitat:
dag er det påbudt å holde hunden i bånd i perioden 1. april til 20. august. I etatens utredning foreslås det å utvide båndtvangen til å gjelde hele året i boligområder, handleområder og «tilrettelagte friområder i byggesonen». Det betyr i praksis store deler av Oslo, unntatt Marka.
I artikkelen står det blant annet;
Sitat:
Bakgrunnen for forskriftsendringen skal være klager fra folk som føler seg utrygge i møte med løse hunder. Men Idland mener etaten skjærer alle over én kam.
- De aller fleste hundeeiere er skikkelige mennesker. Selv om noen få personer ikke er ansvarlige, er det å gå altfor langt å innføre så altomfattende regler. Når alle får unngjelde for noe noen få gjør, minner det om kollektiv avstraffelse som i et sivilt samfunn burde vært passé, sier Idland.
Jeg må innrømme at jeg ønsker båndtvangen velkommen. Jeg har de siste årene møtt skremmende mange hundeeiere uten kontroll på sine firbeinte, og sikkert noen med kontroll som ikke skjønner hvorfor jeg ikke skulle ønske å ha "sussebassen" hoppende og siklende opp i ansiktet mitt, eller hissig bjeffende rundt anklene mine. I tillegg blir det kanskje lettere å se hvor dyret gjør fra seg sånn at man ikke "glemmer" å plukke det opp?
Så lenge hundene kan få løpt fra seg i marka ser jeg ikke problemet. Men det gjør kanskje noen andre her?
|