Sv: Bibelutdeling i skolen
Jeg har ikke tid til lange innlegg i dag, men heldigvis har jo det meste blitt sagt som trenger å sies så jeg vil bare slutte meg til blant annet følgende:
1) Ja, det finnes verre menneskerettighetsbrudd enn å få en bibel delt ut i skolen. Derfor er det da også andre ting jeg bruker mye mer tid på å arbeide mot. Men jeg trodde ikke det var et valg mellom bibel og kjønnslemlestelse, så vi diskuterte bibelutdeling for seg.
2) Å tro at "Det er ikke forkynning når noen gir en gave. Hvis kateketen vil gi en gave, så er han vel fri til det" (sitat fra prikk) er så hinsides naivt at jeg synes det er vanskelig å tro det er alvorlig ment. Er det bare når man må kjøpe boka at det er forkynnelse?? Det er en gave som gis på skolen; det er noe annet enn om kateketen gir deg en bibel til en bursdag/konfirmasjon/fordi h*n har lyst.
Selvsagt har kateketen like mye rett til å gi bort en bibel til folk han møter på gata som jeg har til å forære Maggie en utgave av "The God Delusion" i posten. Forskjellen er at sistnevne bok ikke deles ut av misjonerende ateister på dører og gatehjørner og, når Maggies meningsfeller får det som de vil, endatil på skolen. Hvis det ikke hadde vært mot mine prinsipper ville det forresten vært et interessant eksperiment å dele ut "The God Delusion" av Dawkins, som en gave. Ville det vært like uproblematisk fordi det var en gave?
Maggie: Jeg har opptil flere bibler hjemme. Har lest mye i dem også. Hvis du sender en PM med postaddresse har jeg en gave til deg og barna dine hvis du ikke har den fra før...? Hvis du ikke vil sende privatadresse, så send bare adressen til menighetens skole, så skal jeg (prinsipper eller ikke) rive i et klassesett! Som en gave.
Sist redigert av Ulvefar : 22-02-09 kl 11:08.
|