Sv: Vaksinering av barn ...
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg retter på meg selv: jeg blander vaksinene. (altså ikke rent fysisk, men når jeg argumenterer). Det som ble ny vaksine var ikke meslinger, men kikhoste. Nå husker jeg ikke hvilken som mange ble syke av, det skal jeg se om jeg finner ut.
Nå har jeg sjekket litt raskt på nettet, og det som er "anerkjent" som vaksineskader dreier seg om kikhostevaksinen og meningokokk-vaksinen. Det hadde altså ingenting med meslinger å gjøre.
Ok, bra, jeg satt og lette rundt etter referanser jeg nå, men kunne ikke finne at meslingvaksinen hadde blitt byttet til annen type.
Altså, jeg er enig med deg at dersom ditt barn har større sjanse for å bli syk av vaksinen enn andre, så lar man være å vaksinere, men krysser fingrene for at alle friske barn vaksineres. Men om man har et friskt barn, og sjansen er så liten som den er så synes jeg, i tillegg for at det er en smart beslutning på barnets vegne, også viktig med solidaritet.
Dette at det finnes en del foreldre som ikke tar smarte beslutninger på vegne av barnet sitt er forsåvidt greit nok. Men det at vaksinasjonsprosenten går ned drastisk etter hver gang TV2 har "dokumentar" om MMR-vaksinen gjør at jeg synes at dette kanskje ikke er noe foreldre skal få lov til å bestemme. Vi har tilogmed røykelover for å hindre at folk skal få røykeskader av passiv røyking, som er en mye mindre risiko enn det et lite barn i en befolkning hvor gruppeimmuniteten har sunket under kritisk nivå har.