Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

JA til barnearbeid

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-06, 21:09   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

JA til barnearbeid

Ha ha ha..... nå var det vel noen som så rødt

Vil bare fortelle om mine to eldste barn

Eldstejenta på 14 år selger VG hver søndag i nabolaget. Hun tjener kr.3,- pr. avis hun selger + driks + bonuser. Hun selger cirka 55-60 aviser hver søndag. Bonusen kan hun ta ut i kontantkort til mobilen, dvd-filmer og musikk på CD.
Hun har skrevet kontrakt og har 14 dagers oppsigelsestid. Hun har jobbet med dette i snart to år.

Sønnen vår på 12 år har begynt å gå med reklame. Han får kilopris på reklamen. Det er veldig dårlig betalt så vi får se hvor lenge han vil gå. Det er opp til ham. Det er 1 måneds oppsigelse hvis man sier opp før den 1. i måneden. Jeg syns det er lang oppsigelsestid, men, men......

Jeg syns de har så godt av å gjøre dette. De ser hvor mye jobb det er for å få penger til å kjøpe en film, kontantkort, pc osv. Samtidig er det forpliktende med kontrakt.

Det er en del læring i dette og. Da eldstejenta hadde gått med avisene for første gang skulle hun regne ut hvor mye penger hun skulle betale til VG. Hun hadde solgt 57 aviser til 7,- kr. stk. Hun er flink i matematikk på skolen, men når hun skulle regne ut hva VG skulle ha gikk det helt i stå. Jeg prøvde på alle mulige pedagogiske måter å få henne til å regne ut hva VG skulle ha, men nei..... Hun spurte: Blir det pluss, minus, gange eller deling???? Jeg prøvde å få henne til å finne ut av det ved å spørre hvor mange aviser hun hadde solgt og hvor mye VG skulle ha, men nei.... ikke sjans. Jeg syns dette er skremmende. Kanskje skolen burde fokusere mer på praktisk matematikk i stedet for så mye regning i matematikkbøker? Hva hjelper det å kunne matematikk når du ikke kan omgjøre det til praksis?

Her ble det to innlegg i et

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no