Sv: Adventstid ... Snart julaften
Vi feirer en ganske tradisjonell jul uten å fokusere på det kristne budskapet siden vi ikke er kristne. Tradisjonene har vi delvis med oss fra barndommen vår og delvis lager vi nye selv. Julefeiringen har et helt klart og definert innhold for oss og det er grunn nok til at vi gleder oss, pynter og feirer. Vi tar verken oss selv eller tradisjonene særlig høytidelig og det ville blitt helt feil å legge det kristne budskapet inn i våre juletradisjoner. Likevel kan vi uten å problematisere det ytterligere bruke stjerner og engler som juledekorasjon og synge kristne julesanger. Dette i fin samstemthet med nisser og reinsdyr og Musevisa. Alt dette gjør vi uten å reflektere nevneverdig over hvorvidt vi gjør det av de rette grunnene og jeg antar vi gjør det med like stor glede og hygge som de som er kristne gjør sine tradisjonelle juleting.
Jeg har ingen store behov for å forklare Vesla betydningen av høytidene og regner med at hun, som jeg, finner ut hva det betyr for henne og dermed velger selv hvordan hun ønsker å feire.
|