Sv: Burde vi ta hensyn til naboen her?
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Jeg kan skjønne at man skal ta hensyn til ting som matallergier (ikke server reker til en med skalldyrsallergi osv), men når man VELGER å bo tett på andre et sted det er lov å ha husdyr.. når man vet man er allergisk og kan velge et bosted med regler for dette. Er det riktig å nekte naboene gleden det er å ha husdyr?
For mange er det å ha dyr en veldig viktig del av livet. Jeg ser ikke at hensynet til en allergiker som ikke vet å kjøpe seg egnet bosted skal veie større jeg? Hvem er mest egoistisk?
Jeg ser selv at jeg må flytte om jeg ikke gidder stelle hagen min lenger, for sånn er reglene her. Man må ha en ok hage. Jeg vurderer seriøst å flytte et sted uten hage (*hagehater*) for jeg syntes det er gørr og mas. Burde det ikke være likedann for de med feks allergi? Man kjøper egnet bolig som passer en selv og ens behov?
Nå tror jeg ikke at det er så mange allergikere som ikke tenker sg om dersom naboen er en gal kattedame med 14 katter. Men det er ikke rettferdig synes jeg at en allergiker ikke skal kunne bo i et borettslag hvor det er lov å ha husdyr uten å kunne forvente at de som har husdyr holder dem unna andres eiendom og hus.
Dette synes jeg er et eksempel på hvor lite forstående man kan være. Allergikere kan få dårligere helse for hvert astmaanfall som de blir utsatt for og da synes jeg virkelig ikke at naboen skal ha rett til å la den hårete katta si springe rundt på andres eiendom fordi det gir naboen personlig glede.
Det er ingen som hadde godtatt at en nabo hadde stått og røyket inn vinduene til seg selv heller, og det er det tross alt ingen som er allergisk mot.