Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring
Vi har to relativt lette gutter, eldstemann er tynn. Han har alltid lagt aller nederst på vektskjema, men trives og spiser ganske sunt. Vi har alltid lagt vekt på å ikke gjøre et stort nummer ut av vekten hans, og det at han (spesielt i perioder) er veldig småspist. Ønsker at han skal ha et godt og avslappet forhold til vekt og mat, og vil ikke "premiere" han for å spise.
I det stille ønsker jeg likevel å få i han mer sunt fett. Jeg bruker meierismør på skivene hans, er usikker på hvor mye melkefett som er ok? Og er på jakt etter gode råd til hvordan jeg kan "fete opp" måltidene hans uten at det blir usunt. Tenker bruk av gode oljer osv. Er fløte ok, forresten?
Dette er eksempler på noe av det vi spiser nå:
Frokost: Havregrøt, risengrøt, skiver med prim/skinke/ost, frukt, biola/juice til drikke
Skole: Skiver, kyllingrester, yoghurt, småpølser (dårlig fett, jeg vet... men veldig populært), havrefras
Middag: Karbonadedeig og pasta, pølser og potetstappe, kylling, fiskekaker, stekt torsk/laks/sei, tomatsuppe
Kveldsmat: Som frokost
Dette er selvsagt bare eksempel, men for å gi en liten oversikt over kosthold pr i dag. Han tåler ikke egg, så det kan vi ikke gi han. Ser at det er mange her inne med masse kunnskap og meninger om kosthold. Er veldig glad for innspill på det vi spiser, tips til å gjøre måltidene mer næringsrike, og gjerne tanker om barn og (under)vekt.
I forhold til han så gjør vi som sagt ikke et nummer ut av det, og vi stresser ikke med vekt så lenge han trives og har det greit. Er også opptatt av ikke å gi han altfor fete matvaner som gir grunnlag for overvekt senere i livet. Men litt ekstra å gå på hadde gjerne vært godt....