Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage
Det er så mye vi ikke vet rundt denne saken, slik at det blir vanskelig å komme med annet enn synsing. Vi vet jo ikke annet enn det som har blitt fremstilt i media, og det er kun med bakgrunn i dette at vi som deltar i denne tråden kommer med våre synspunkter. Dersom vi virkelig hadde visst alt, ville kanskje svarene vært annerledes...
Når det er sagt, så kan jeg bare uttale meg på mine egne subjektive vegne. Jeg er ikke psykolog, og har ikke noen form for faglig grunnlag/kvalifikasjoner å legge til grunn for hva jeg tenker i denne saken.
Jeg er egentlig en smule forundret over at en syvåring kan bryte seg inn i en dyrehage og drepe 10-12 dyr for å mate en krokodille. For det første må han nesten ha visst at det var galt, ellers kunne han like gjerne spurt en av de ansatte under åpningstiden, evt. gjort det da. Hvem vet, kanskje har han spurt - og fått nei? Ergo, det må være galt. Vi vet ikke om hendelsen har funnet sted før åpningstid, rett etter stengetid, eller sent på kveldt/natt. De fleste barn gjør noe de ikke får lov til - som de vet er galt. Å bryte seg inn i en dyrehage kan kanskje sammenlignes med å bryte seg inn på en byggeplass. Det er forbudt, og kan være farlig for barn. At han har gjort dette er ille nok, men ok - det kunne ha vært verre (og det ble det).
At han så slår i hjel 10-12 dyr selv om det "bare" er reptiler, ja det synes jeg er skummelt at en 7-åring kan finne på å gjøre. Jeg tror neppe at en på hans alder har lært å drepe et dyr på en human måte, så det er nok rimelig å anta i alle fall noen av dyrene har lidd en pinefull død. Ok, det gjør det vel også når naturen går sin gang og et rovdyr tar sitt bytte, men likevel - her var det ikke nødvendig. Dersom han hadde hatt empati med dyr, hadde han da drept dem? Hvis man ikke har empati med dyr - har man da empati overfor mennesker? Har man empati overfor dem man liker, men ikke overfor dem man ikke liker? Jeg vet ikke... Gjorde han det for å være snill med krokodillen, eller fordi han synes det var spennende, eller er han en liten "sadist"? Vi vet ikke... Likevel tror jeg ikke at en "normal" 7-åring ville ha funnet på å gjøre noe som dette, og jeg finner handlingen relativt "avskyelig".
Jeg håper at han og familien får den hjelpen de trenger, slik at guttens handlinger ikke får utvikle seg i gal retning fremover, ellers kan han kanskje bli en utfordring for fremtiden...?