Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 10:14   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har du aldri vært i kontroll?

Frøken griseflaks sier hallo! :vinke: Nei, ikke teknisk, ikke promille, ikke fart (og fartskontroller tror jeg blir å forsvinne. Tror de blir å satse mer å mer på elektronisk overvåkning.) og ikke mobil eller setebelte. Men det er en digresjon. Poenget mitt er at ivaretaelsen av loven er en viktig del av rettsystemet.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Jeg tror ikke det holder å vedta lover, men jeg tror at ved å vedta en slik lov har man bedre mulighet til å beskytte barn i en situasjon hvor foreldre røyker i bil. Som voksen har jeg rett på et røykfritt arbeidsmiljø.Det er lover som regulerer det for meg. Jeg tror ikke det hadde vært enkelt å unngå røyk innendørs på arbeidsplasser uten røykeloven.Selv om det fremdeles trass i loven er arbeidsplasser hvor det røykes så er det ikke akseptert og antall arbeidsplasser hvor det røykes er kraftig redusert.

Jo, men der har man også flere muligheter for kontrollinstanser (som ikke innvolverer politiet). På jobben min har jeg: Verneombud, sjefen min med personalansvar og tilitsvalgt i min fagforening. I tillegg er det flere eksterne innstanser jeg kan kontakte. Jeg har selv også en mulighet til å gjøre en aksjon.

For barn i bil mener jeg det er ganske usannsynlig at ungene kan "stå opp for seg selv", og det blir vel bare politikontroller som kan skjekke de faktiske forholdene?

Jeg er ikke motstander mot at det skal være røykfritt miljø for barna. Jeg føler bare at jeg er på et annet steg i diskusjonen enn de fleste andre - nemlig på den konkrete gjennomføringen. Og jeg mener at lovverket i Norge ikke er laget for å brukes i private sammenhenger. Lovverket funger også veldig dårlig på barnemishandling og vold i hjemmet - ikke for at noen ønsker at det skal være slik, men fordi det ikke er laget for den type situasjoner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.