Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-06, 09:39   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Selv om en lov vil være vanskelig å håndheve, så er det ikke dermed sagt at det ikke prevantiv effekt. Det er ikke lov å slå barn, allikevel blir de slått uten at noen ser dem. Men det at folk får vite at det er uakseptabelt å slå barn, tror jeg gjør at vi f.eks har mye mindre akspetert barnemishandling i Norge enn i f.eks England hvor det er lov med avstraffing av barn (ikke grov vold, men disiplinering).

I Norge var det mye mindre akseptert med avstaffing av barn enn i England også før denne loven kom.

Opprinnelig lagt inn av LaBanga

Jeg tror også at det har en holdningsskapende effekt å si at det er ulovlig. Politiet har ikke ressurser til å stoppe alle som snakker i mobiltelefon, men de gjør det dersom det oppstår farlige situasjoner. De har forøvrig også myndighet til å straffe dersom røyking eller andre aktiviteter i bilen forstyrrer kjøreevnen.

Så vidt jeg vet fungerer bare lovverket som en holdningskapende effekt hvis det er en mulighet for at man blir straffet. Det kan også fungere slik at loven kommer som en naturlig forlengelse av folk sin moral. Mange ting er ikke akseptert og "ulovlig" uten lovforbud. For eksempel er utroskap ikke akseptert selv om det ikke eksisterer et lovforbud. Så vidt jeg vet har ikke loven om at det er forbudt å slå barn skapt en reell endring. Men det er mulig jeg tar feil på det punktet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.