Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Det er litt morsomt at denne har kommet i ny utgivelse. Den har jeg blant DBB-bøkene til pappa og leste den da jeg var liten.
Vi også. Kjempemorsomme.
Jeg er så glad for at man faktisk leter etter nyere barnebøker også. Jeg synes - helt ærlig- at en del av de gamle barnebøkene ikke holder mål. Rett og slett. Anne Cath. Vestly, feks. Mye av det hun har skrevet suger hoppetau, både innholdsmessig og språklig. De verdiene som formidles er til dels hårreisende og kan kun benyttes som historiske oppfatninger rundt hvordan man så på barn, barndom og hva som var bra for barn. Vi liker dem kun fordi de er en del av vår barndom. Ikke fordi de er bra. Torbjørn Egner også. Pyton. Kjeeedelig.
Jeg synes derimot at mye av det nye er kjempefine ting.
Harry Potter, Hobbiten, Narnia og det meste av Astrid Lindgren (de tre siste eksempler på gamle bøker som holder høy litterær kvalitet og tåler tidens tann) venter vi med, hun er for liten, rett og slett og jeg ser ingen grunn til å lese det før hun er klar og virkelig har glede av det.