Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julenissen - hva synes dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-06, 23:32   #1
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Spørsmål

Julenissen - hva synes dere?

Da jeg var lita var jo jula så spennende. Men nå er det vell mest for å tilbringe tid med familie og glede guttungen. Og jeg elsker lysene og alt som går på tv osv. Det er så koselig. all denne maten og gavene kunne mann egentlig vært foruten (grunnen er: gaver = kjøpepress, og maten = julemat lukta gjør med skikkelig kvalm) Men jeg skal uansett videreføre tradisjoner slik at sønnen min ikke får samme syn som meg. Men her kommer dilemmaet mitt, jeg tror ikke på julenissen men gjorde det vell i 7 prs alderen eller yngre. Og nå i dag er julenissen kun en overvektig, gammel gris kledt i kostyme og det han står for å gjør (ser man bort fra alle dem gledelige tingene ved han.....) så bryter han faktisk et par lover:
1. han bryter fartsgrensa
2. bryter seg inn til folk midt på natta

Også når man skal fortelle han hva man ønsker seg skal man sitte på fanget hans osv, akkurat den biten gjør meg kvalm.

Og dette er ting man plukker opp som barn og tror er så bra, men som man skjønner som voksen at er bare galt. Og det er jo sunt å tro på noe slik mange tror på gud, andre på buddah osv. Barn tror på alt fra julenissen, drager, tannfeen, draugen, påskeharen osv. Jeg har ikke døpt sønnen min fordi jeg vil han skal ha det valget selv, heller er jeg ikke kristen og kommer ikke til å oppdra han i den tro heller. Og jeg strider så imot julenissen for i mine øyne (og jeg sier det rett ut nå) så er han en pedofil, ekkel , gammel, gris i kostyme. Jeg skal heller ikke påføre sønnen min disse meningene, men håper dere skjønner hvor jeg vil henn. Kan jeg utelukke julenissen selv om han er å se overalt? Og kansje det viktigste av alle ting man forteller barna, ikke ta godter fra fremmede, hva er da forskjellen med en villt fremmed person, og en overskjeggete gammel fyr i kostyme?

Hva synes dere om julenissen? Og selv om julenissen står for mye godt så ligger det mye under overflaten ved han. Jeg vil egentlig ikke lære guttungen at det finnes noe som heter julenisse, emn det kommer aldri til å gå, så man må jo bare spille med å nermest juble når han nevnes (litt sarkasme....).

Hva synes dere om julenissen?

(hmmm.... merkelig ting å tenke på..... på en søndagskveld....)

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.