Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.
Hm... Jeg er på ingen måte noen tilhenger av FRP, men jeg synes det er synd at det ikke går an å diskutere alle nyansene i en erklært "samfunnsfiende" som alkohol er.
Rus og mennesker er interessant, har vært brukt til alle tider, og selvsagt er det en trussel mot samfunnet på mange måter. Akkurat som fet mat og mye sukker, er vel kanskje flere som dør av overforbruk at det....
Hvorvidt det er mer farlig å spise fet mat er i denne diskusjonen fullstendig irrelevant. Alkoholens positive eller negative virkninger vil alltid være interessant, men er det er utgangspunktet her som er så håpløst:
-Nå er vi lei av å høre om alle alkoholens skadevirkninger. For å få litt balanse bør vi snarest finne noen positive sider ved alkoholen.
Alkohol er et rusmiddel, og jeg har problemer med å finne noen positive sider ved den. Ja, jeg bruker selv alkohol, og ja, jeg synes det er godt. Men for at alkohol ikke skal skape problemer, er man avhengige at inntaket er forholdsvis moderat. Det er veldig mange som ikke er i stand til å utvise måtehold, og da synliggjøres problemene med alkohol lett. Når man vet at alkoholen har veldig mange negative sider, hva er argumentet for å finne noe positivt? For meg virker utgangspunktet for dette utspillet nærmest som et forsøk på å legitimere alkoholforbruket, eller argumentere for nedsettelse av alkoholavgifter:
-Hvorfor er avgiftene så høye når alkohol faktisk er sunt.
|