Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 21:03   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Ja, jeg mente ikke å så tvil om konklusjonene, altså. Jeg merket bare når jeg leste at jeg savnet FLERE sånne krystallklare "6 av 8 av de som døde i forovervendte bilseter i England hadde overlevd om de satt bakovervendt".

Et par andre interessante ting:
- Betydningen av bagasje. Ikke bare flygende ting, men tunge ting som smeller i seteryggen fra bagasjerommet, og dermed slår setet ut av stilling (det slo visst verre ut på de bakovervendte enn de forovervendte).
- Brann og drukning var årsaken til flere av dødsfallene i de bakovervendte setene i Sverige. En tanke: Er det lettere å få løs et forovervendt barn i en nødssituasjon (du kan nå dem ved å snu deg bakover fra forsetet)
- Beltestoler gir visst litt for stort slingringsmonn for barna til å bøye seg frem, snike seg under beltet, etc.. Dette var visst årsaken til et par av dødsfallene.
- Flere barn var drept av flygende, usikrede voksne!!

Til selve forslaget: Jeg er helt FOR å få MYE mer informasjon ut om hva som er tryggest. Jeg er ikke sikker på om jeg er for et påbud. Følgende grunner:
- For noen ER det faktisk en viktig problemstilling dette med bilsyke, og jeg er redd for trafikksikkerheten med folk som kjører og PLUTSELIG må stoppe, eller ofte snu seg, godsnakke med barnet, etc., pga kvalme og oppkast. Dette tror jeg er en betydelig risiko, og umulig å måle i tester (man bare vet at front-mot-front skjer foruroligende ofte, og det er vel nærliggende å tro at distraksjon er hyppig årsak der det er barnefamilier som er involvert?)
- Det samme gjelder i grunnen non-stop skriking, som jeg vet noen har vært plaget av, til de snudde barnet (tross at barnet alltid hadde sittet bakovervendt)
- Et viktigere moment: I dag er for mange av de bakovervendte stolene for kompliserte å montere riktig. Jeg regner meg som mer enn gjennomsnittlig intelligent, men har likevel hatt skrekkelige oppdagelser av å ha kjørt med feilmontert sete. Lenge. Enda jeg trodde jeg hadde fulgt anvisningene til punkt og prikke. Og jeg tenker: I dag er det mest de noenlunde oppegående som setter barna bakovervendt. De som det er mest sannsynlig også vil ta seg tid til å finlese bruksanvisningen og gjøre monteringen grundig. Hva skjer når herr "erresånøye'a" og frøken "giiidameien, hvor skal DENNE hen?!? Jeg fester den der, jeg!" skal begynne å montere seter bakovervendt, for ikke å få bot?? Bakovervendte, feilmonterte seter er jo livsfarlige, fordi de få sleng og rotasjon.

Så: Mye, mye, mye mer informasjon. Ikke påbud. I hvert fall ikke før setene bare kan klikkes inn i setet, helt idiotsikkert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.