Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 21:15   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Javel? Du ødelegger tarmfunksjonen til babyen pga en sleik av isen? Eller barnet får allergi når det blir 20 år pga den sammen issmaken? Det synes jeg er å overdrive, og det er også grunnen til at noen reagerer slik som Elin og andre i lignende diskusjoner.
Jeg har treg tarmfunksjon, og har hatt det hele livet. Jeg kan enten være født med det eller det kan være fordi jeg drakk kumelk daglig (samt morsmelk til 9 mnd) fra jeg var 6 mnd. Men det kommer ihvertfall ikke av en eventuell issmak på samme alder, det kan det umulig være dekning for å påstå.
Det er sunn fornuft å skjerme barnet fra skadelige matvarer, men som man har sagt her, hvem er det vi egentlig prater om? Er det kun 6 mnd gamle babyer eller er det 9 mnd gamle babyer i samme slengen? Det er ganske forskjellige ting, synes jeg. Jeg gav min minste når hun var 9-10 mnd veldig mange smaksprøver som jeg ikke hadde gitt ved 6 mnd. Jeg synes uansett ikke det er sunn fornuft eller tilstrebing av ultimat oppdragelse å tenke "worst case scenario" i alle sammenhenger. At en liten smak av isen skal være så ille, slenger jeg i samme kategori som å ikke parkere med barn på bensinstasjon fordi den kan eksplodere eller ikke la en toåring gå i en liten trapp fordi det kan skje noe farlig. Eller at et glass brus hver lørdag gjør de til sukkerjunkies.
Dessuten er jeg heller ikke med på tankegangen om at det kun er til foreldrenes forlystelse å gi smaksprøver. Jeg har ihvertfall hatt såpass nysgjerrige, aktive og bestemte barn at de har fra 6 mnd og oppover ønsket å smake på alt hva vi voksne spiser og drikker samt storebror med venner. Ved søndagsmiddager der resten av familien vil drikke brus, ja, da skal jeg love at det ikke er spennende med en plastkopp med vann for ettåringen. Jeg synes det er rart hvis man har barn som er så passive at de ikke gir uttrykk for at de ønsker å smake på veldig mye, og som kjent, man kan ikke diktere alt hva andre i omgivelsene drikker og spiser. Jeg ville følt det veldig merkelig å si til svigers at de ikke kan drikke annet enn vann til middagen fordi mine barn ikke skal få lyst til å smake. Og smake får de, for å stille litt nysgjerrighet og for å bevare litt fred ved bordet. Ikke fordi det er morsomt for foreldrene, slik en del synes å tro.

Jeg kan ikke annet enn å signere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.