Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg skjønte hvilket du mente, Milfrid. 
Jeg er ganske kraftig overvektig selv, men er også ganske sunn og frisk. Da jeg var hos legen for litt siden og snakket om å prøve å gå ned i vekt, spurte han straks «hvorfor vil du det?». Han har aldri sagt et ord om at jeg burde gå ned i vekt eller at vekten er noe helseproblem for meg. Og det synes jeg er en veldig fin kontrast til de mange legene jeg hører om som maser om vekten til folk enten det er relevant for det de sliter med eller ikke, og enten de har sagt noe om vekten sin selv eller ikke. (En av grunnene, tror jeg, til at han ikke har sagt noe, er jo at det er supervanskelig å gå ned i vekt og ikke minst å holde vekten. Det er jo også en grunn til at det er litt bortkastet å «anbefale» folk å gå ned i vekt. Det er kjempevanskelig, og man må virkelig være motivert til det selv, og selv da går det ofte ikke.)
Jeg har samme erfaring med min fastlege. Hun er tydelig på at hennes prioriteringer er 1) Psyken min, for det har mye å si for ungene mine. 2) At blodsukker er fint, og at vi forebygger alle muligheter for seinskader med blodtrykk og alt det der - for det har mye å si for ungene mine. 3) At jeg er sunn, frisk og sterk - fordi det er viktig for ungene. Slanking bare fnyser hun av, men bejubler når jeg greier å trene, eller at kostholdet fungerer bedre. Og er veldig tydelig på at middelveien er det vi går etter.
Jeg har aldri opplevd at hun har kommentert vekt negativt, eller hatt fokus på det.
Lillesøster 09
|