Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #11

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-22, 11:05   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #11

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er altså helt vilt forstemmende å tenke på hvor mye baluba det var i mediene i sommer da folk mistet feriene sine på grunn av streik, sammenlignet med hvor lite opprørt vi er over alle barn og unge som mister sårt tiltrengte normale rammer rundt hverdagen sin. Når resten av oss faller sakte men sikkert på plass i pandemifrie rutiner, må de stå på sidelinja - igjen! Jeg er møkk lei av at KS og lærerorganisasjonene skyver ansvaret over på hverandre og mener at staten må gripe inn med tvungen lønnsnemnd. Dette rammer en ungdomsgenerasjon som allerede har stått i tunge belastninger altfor lenge, og denne belastningen er det faktisk mulig å stoppe NÅ.

Siden tvungen lønnsnemnd alltid bestemmer det arbeidsgiveren ønsker, vil det si at streikeretten i så fall i praksis er borte. Dette er en veldig viktig streik for å beholde norsk offentlig skole bra nok. Det er stor mangel på ressurser i norsk skole, og elevenes rettigheter er ofte bare på papiret. Spespedundervisning utføres ofte av ufaglærte assistenter, og vi mister hvert år flere flotte lærere fordi lønna ikke rekker til å kunne få seg et sted å bo - når man også har fem års utdanningslån å betale.

Jeg ble tatt ut i streik i går og savner allerede de flotte elevene mine. Jeg vil så veldig gjerne være sammen med dem i klasserommet og ikke stå streikevakt. Men KS har faktisk siden 2004 gått bevisst inn for at lærerlønningene skal ned i forhold til andre ansatte i kommunene - og greid det. I 2018 ble det ikke streik fordi de ble enige om å sette sammen et utvalg som en gang for alle skulle fastslå de riktige tallene for lærerlønnas utvikling. Den rapporten kom i 2019, og viste et etterslep på ca 50000 kr. Den rapporten velger KS å ikke forholde seg til. De velger å ikke forholde seg til TBU-tallene som alle lønnsoppgjør bygger på. De påstår at lærere har 700000 i årslønn - noe som ikke stemmer for 95% av lærerene. Jeg har 597000 med fem års utdanning og 21 års ansiennitet. Det er topplønn, det er ingen utsikter for meg til å gå opp mer i lønn. Mitt tilbud fra KS i vår, var 2,3%. Og de siste fem årene har også kjøpekraften gått nedover, også de årene hvor andre i kommunen har fått økt kjøpekraft. (I år er det jo ingen som får det, det handler jo om mer eller mindre nedgang i kjøpekraften denne gang).

Når man kombinerer dette lønnsnivået med svært mange arbeidstimer for å klare å gi elevene det som er bestemt at de skal ha av tilpasset opplæring og oppfølging for alt fra ufrivillig skolefravær til vold i hjemmet, er det mange som ikke ser at det er verdt det. Og det verste er at veldig mange ungdommer velger det bort - jeg har to sånne hjemme selv. Som ser at jeg elsker jobben min og stortrives, men som likevel ser at balansen mellom antall timer lagt ned og lønn er dårlig. Og som derfor velger bort å utdanne seg som lærer, selv om minst en av dem egentlig har lyst og også har alle de egenskapene som trengs.

Vær så snill å plassere ansvaret hos KS denne gangen. Jeg har også tre barn som alle er rammet av streiken og bekymrer meg selvsagt for det. Heldigvis kan de møtes og være sammen og gå på trening og således ha et mye bedre liv enn de hadde under pandemien. Men om dette fortsetter og KS ikke har noe å komme med for å komme oss i møte med, så blir det tvungen lønnsnemnd - og ny streik i mai. Derfor trenger vi støtte fra befolkningen - altså dere!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.