Sv: Hva er det med nordmenn og hytta
Vi kjøpte egen fjellhytte for snart et tiår siden, og jeg elsker den intenst. Jeg er vokst opp helt uten hytteliv, mannen er vokst opp med absolutt alle ferier på en bitteliten hytte uten et snev av noe som ligner på fasiliteter, og kompromisset vårt ble en fullstandard hytte i "hans" området. Vi bruker hytta mye, ungene elsker å være der og det gir meg ro i sjela å komme opp dit.
For oss betyr hytte tid til hverandre, uten å tenke på alt som "burde, skulle, må" fikses. Det betyr at vi kommer oss rett ut på snaufjellet hele året og det betyr senkede skulde, lange fellesmåltider og tid til å lese en hel bok, strikke ferdig et plagg og alt det som hverdagen hjemme er alt for hakkete til å få roen til.
Jeg er av slekta som elsker langrenn og skikkelige fjellturer. Og jeg syns at egen hytte er noe helt annet enn felleshytte man må rydde ut av og vaske før man drar fra.
Det å ha et feriested er jo ganske vanlig i mange kulturer, da. Den norske måten å bruke hytta på reflekterer jo den norske folkesjela, men det er ikke sånn at det ikke er vanlig i andre land å ha et "sted" man reiser til i helger og ferier.
|