Sv: Adventskalender som passer tenåring
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Dyr kalender er en del av helheten, så den må jo tas med i beregningen. Det er alt, smått og stort, gjennom året som skaper kjøpepress. Jeg er opptatt av at vi voksne ikke er pådrivere og har det i tankene uansett hva det gjelder.
Men hva er dyrt? Er det dyrt fordi man kjøper alt samtidig fremfor å spre innkjøpene av de samme produktene gjennom året? Er det dyrt fordi produktene kommer i en fancy innpakning og har et dyrtklingende navn? Hvorfor gjelder konseptet med "ting hun/han kommer til å få uansett" bare for såkalte pakkekalendere med strømpebukser og hårstrikk?
Er andre kalendervarianter å regne som "ikke dyre", fordi man pakker gavene inn selv og de henger på en hjemmelaget pakkekalender som oldemor har brodert?
Jeg er helt enig i at signaleffekten er viktig, og at man skal tenke gjennom hva man gjør og sier og hvilke valg man tar. Hvis man derfor stort sett ellers i året gjør fornuftige og nøkterne valg, så tenker jeg man er innenfor.