Sv: Swix trekksele til barn?
Jeg synes sele er litt tøysete, jeg. Jeg har lært tre barn og en haug med venners barn å gå på ski med å gå ved siden av dem, holde dem i hånden i starten og jobbe med teknikk. Det er to ting som er vesentlig, det er å lære seg å gli på skiene og være lett fremoverbøyd og bøyd i knærne. Hvis man får til det, så får man plassert stavene riktig også, ved siden av seg og ikke fremme ved skituppene. Har man fått orden på dette, og det tar ikke mer enn en dag eller to, da er det bare å kjøre på. Opp og ned bakker tar jeg dem mellom beina, slik at de kan herme etter hvordan jeg har skiene og tyngdepunktet.
I skibakken begynner jeg med å ha dem mellom beina og øver på herming. Deretter tar jeg ett par staver på tvers hvor vi holder oss fast begge to og så kjører vi ved siden av hverandre i store svinger nedover.
Jeg synes det ser ut til at barn med sele i skibakken bare slipper seg nedover og har lite kontroll.