Sv: En god bærbar PC, tips?
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
Lang batteritid og godt tastatur, hmmm, what to do...
4G-kort, hva er det og hva betyr det at maskinen mangler det? Kan man ikke installere et selv? (og her avslørte jeg vel at jeg har lite peiling ) Eller vent, er det sånn at man har nettilgang 24-7 gjennom et fast abonnement? Som man tegner selv hos den telefonlinjeoperatøren man foretrekker?
Integrert 3G/4G var kanskje mer aktuelt tidligere. På en del av Lenovo-modellene som ikke har dette i utgangspunktet kan det etterinstalleres. Det brukes til mobilt bredbånd. Bruker en slik: http://www.idg.no/pcworld/article270437.ece
Personlig ser jeg ikke behovet for å ha det integrert lengre. Jeg bruker i stedet en "lommeruter" som gir 3G/4G-forbindelse til Internett via mobilnettet. Har jeg ikke denne med kan jeg bruke mobiltelefonen til å få pc-en på nett på 3G/4G.
En del har integrert mobilt bredbånd av flere årsaker. En del selskaper ønsker ikke at ansatte skal bruke trådløsnett på f.eks. flyplasser, kafeer osv - alle mulig andre "offentlige" nett av sikkerhetsmessige grunner. Integrert mobilt bredbånd kan også bety mer effektive løsninger for å fjernslette/"deaktivere" en pc som den blir stjålet eller holde oversikt over hvor den er (er gjerne GPS på samme kortet).