Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor "kjønnet" er deres barnehage?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-12, 23:17   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor "kjønnet" er deres barnehage?

Våre barn går i en Montessoribarnehage, som, meg bekjent, ikke har noen tydelig uttalt policy på å være kjønnsnøytrale. Men det er en Montessoribarnehage, slik at det de har av materiell inne er lite "leker", og ute går det i type sandkasseleker, digre byggeklosser til utendørs bruk (noen store plastbrikker som kan pusles sammen og stokker man kan bygge "laftede" hytter og sånt med), samt noen store og robust trehjuls sparkesykler.

Innemateriellet er puslespill, kart, tegne- og skrivesaker, ulikt matematikkmateriell, "praktisk liv"-materiell (mugger med vann å helle med, plater med tråder for å tre og knytte sløyfer, vaskesaker, etc), ulikt bokstavmateriell, etc. På småbarnsavdelingen har de en liten krok med lekekjøkken, en dukke, seng, o.l., som barna leker "hus" med.

Og det slo meg i dag, da jeg hentet, at jeg aldri har oppfattet at noe av dette har vært forbeholdt eller foretrukket av et kjønn. Og av det jeg kan se, så leker barna veldig kjønnsnøytralt med det som er tilgjengelig. I dag var det (helt typisk for en vanlig dag) en gruppe med gutter og jenter som hadde et omfattende prosjekt med de store byggebrikkene, tre jenter hadde fartskonkurranse med sparkesyklene (og hui og hei som det gikk!) og en annen blandet gruppe lekte en egenlaget lek kalt "tre-har'n" (sisten der frukttærne er "fritt").

Jeg la også merke til, på et foredrag jeg var på med en av pedagogene, at selv om hun sa ting som "og så ser vi at jentene ofte tidligere begynner med det finmotoriske materiellet", så la hun stort sett til ting som "jeg vet ikke hvorfor, kanskje de er mer oppmuntret til pusleaktiviteter hjemme - hvem vet".

Hvordan er det hos dere? Har barnehagen en bevisst tanke rundt kjønn og hva barna velger? Hvordan er det i praksis?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.