Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 09:20   #22
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Vår største julaftenstradisjon er vel nesten at vi aldri feirer den i eget hjem.

Vi reiser bort, annethvert år til mine foreldre/svigerforeldre.
I år er det hos mine svigerforeldre. Det blir en mer rolig jul enn hos mine foreldre, for mannen min har kun en bror (og han bor i utlandet, og er ikke hjemme hvert år vi er der, heller ikke i år).
Selv har jeg to søstre som har hver sin mann, og to barn hver. Som regel er vi hjemme alle søstrene om det er "vårt" år, og det blir ganske trangt i et husbankhus fra 70-tallet. Vi har ett bad (?!), heldigvis med eget dorom.
Det villeste kaos egentlig, men fantastisk koselig likevel. Det er jula for meg.

Jul hos svigers er helt allright, men ikke _min_ jul.
Det jeg alltid gjør er å gå i kirken på julaften, og det har heldigvis svigers respekt for og tilrettelegger for. Det setter jeg veldig stor pris på, mens ungene har vært små har jeg vi fått barnevakt også, slik at gudstjenesten har gitt mer refleksjon og ettertanke for meg.

Ellers er vel tradisjonene ganske like på et vis.
Vi står opp når ungene våkner, har ordnet med julestrømpe og en gave som de kan få åpne. Så er det julemorgen og tegnefilm og diverse.
Svigers pleier å ha risgrøt til lunsj, og det setter ungene veldig stor pris på (det har vi ikke hjemme).
Så bærer det etter hvert sted til kirke. Middag ca kl 17, begge steder spiser vi ribbe.
Det "verste" hos svigers er riskrem til dessert, det er jo altfor mektig!

Pakker etter litt rydding, og så blir det småkaker og slikt etterhvert.

Det blir koselig kjenner jeg, selv om jeg alltid lengter litt heim te jul.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.