Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?
Motargumentene kom Olympia med, og jeg er veldig enig med henne. Han gjør en god jobb når det gjelder ekstreme hunder, slike som ellers blir gitt opp.
Men det er det han gjør med den vanlige hunden, den som skal være familiehund (og det er det vanskeligste en hund gjør, bare være familiehund) og ikke noe annet, som han blir kritisert for.
Jeg vet at mange hundekurs reklamerer med at de ikke bruker straff i innlæringen. At det bare skal brukes forsterker og positiv innlæring. Det er med hundeoppdragelse som med barneoppdragelse - det er motesvingninger der også. Å overhodet ikke bruke straff fungerer jo ikke - en hund må og skal ha grenser. Den skal vite at "Nei" betyr "stopp den aktiviteten umiddelbart" - akkurat slik som små barn skal ha grenser. På de kursene jeg har gått så er det med å sette grenser, lære hunden "Nei" og det å korrigere uønsket adferd tema som instruktøren tar opp. Og at det må sees i sammenheng med den hunden man har - det er forskjell på en border collie og en fox terrier i hvor hardt man skal irettesette. Border collien takler nesten ikke et "NEI!", mens min cairn terrier må ha "NNEEIII!!!" og at jeg fysisk fjerner han fra snusingen eller hva han nå gjør. Cairn terrieren takler det, han får grenser og vet at han ikke er sjefen. Han blir ikke 'dominert' slik CM mener man skal, men han får være hund og får utløp for sine drifter når jeg mener at det er greit.
(Enhver hundeeier straffer hunden sin hver gang den får en godbit den ikke liker. Det er det få som tenker på.)
|