Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte. Jeg har opplevd, og med meg skjedde.. osv. Jeg har også nikkelallergi, og det oppstod når jeg fikk hull i ørene en gang på 70-tallet. Det var veldig vanlig at jenter fikk det da også, særlig ved skolestart, og samtlige øredobber som ble skutt inn hos frisør var med nikkel. De to legene jeg snakket med påstod hardnakket, uavhengi av hverander at allergi ikke oppstår av hull i ørene, det har vært forsket på men ikke vært mulig å finne en sammenheng. Nikkelallergi kan like gjerne komme når man bruker en beltespenne som gnisser borti huden, eller en klokke som er nær huden. Og man har et like stort problem. Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene. Unngå nikkel var hans klare tilbakemelding, uansett om det er ører eller andre steder på kroppen. Første møte med nikkel vil alltid kunne føre til allergi, og nikkeløredobber var som sagt svært utberdt tidligere.
Atopisk eksem og allergi har heller ingen sammenheng, dette var hos den andre legen, en atopisk eksem vil ikke trigges av hull i ørene. Man kan også lese om dette her.
Infeksjon er en kjent sak at kan oppstå, igjen så bør man da ta ut alt og la det gro igjen. Der hadde jeg ikke nølt. Jeg mener at infeksjon er den absolutt beste grunnen/ argumentet man kan bruke mot hull i ørene. Det kan virkelig være trøblete.
|