Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 18:40   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det har vist seg ( i følge mennesker som jobber aktivt med dette og senest nevnt i forbindelse med saken om alkohol og arbeid) at det er vanskelig å drive arbeid for å forebygge alkoholproblemer og alkoholskader. Det å blande seg opp i folks alkoholbruk blir sett på som ufint og det å prøve å redusere ikke bare på mengde inntatte enheter pr. gang man drikker, men å prøve å begrense antall anledninger hvor det forventes å drikke blir lett møtt med uvilje fordi man har en forventning om at alle skal ha samme kontroll over inntaket som det man har selv.

Tabubegrepet er tatt fram i flere sammenhenger i forbindelse med forebyggende arbeid i forhold til alkohol.

Jeg skal se om jeg kan hoste opp linker etterhvert.

Den saken om arbeidsliv og å skape alkoholfrie soner der var en sak på TV2 i forrige uke. Da ble tabuet vektlagt.
http://www.aftenposten.no/jobb/article4035320.ece
http://mobil.tv2.no/nyhetene/magasin...t-3440321.html

Ok, da forstår jeg hva du snakker om. Jeg kan se den problemstillingen i forhold til sosiale sammenkomster i forbindelse med jobben, og at det sikkert kan bli mye for de som jobber i utsatte yrkesgrupper. Det artiklene og du ikke peker på er sannsynligheten for at de som drikker mer enn de hadde tenkt til eller lyst til ville funnet anledninger til å drikke uansett. Jeg har noe erfaring med alkoholikere og det er ikke mangelen på anledninger som stopper dem akkurat.

Jeg kan ikke helt se relevansen i forhold til denne diskusjonen og må si at de problemstillingene du peker på ikke får meg til å endre holdning i om det er greit å servere alkohol i familiesettinger der det er barn til stede. Jeg vil tro det gjelder for veldig mange som setter øl og vin på bordet ved en sånn anledning at det er mange som avstår fra å drikke. Det er iallefall min erfaring i alle selskap og familieselskap at det er en jevn fordeling på dem som ønsker alkohol til maten og dem som ikke ønsker det, og det er iallefall ikke snakk om noe press. Hvis det hadde vært drikkepress i familieselskapet, så hadde iallefall ikke jeg servert noe alkoholholdig. Denne tråden viser også at mange ikke serverer alkohol fordi enkelte i familien ikke kan begrense inntaket.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.